Ritu Escocès Antic i Acceptat
El
Ritu Escocès Antic i Acceptat (R.E.A.A.) és un Ritu on es combinen els elements
simbòlics més tradicionals amb una dinàmica de funcionament certament
expressiva que permet desenvolupar al costat d'un profund sentit de
fraternitat, un agut sentit de l'anàlisi racional que convida a enfocar la vida
amb criteris on l’àmbit espiritual i el racional es complementen extraordinàriament.
A
les Lògies que utilitzen el R:.E:.A:.A:. es representen simbòlicament les Lleis
que regeixen l'Univers i els seus treballs| es realitzen fonamentalment en dues
línies que es complementen com els braços d'un mateix cos.
En
primer lloc tenim el Treball ritualístic que permetrà, en els seus graus
d’Aprenent Company i Mestre, a través d'una sèrie de dramatitzacions
ritualístiques d'antiquísima simbologia, tenir una major consciència de les
Lleis i preceptes de la naturalesa i de l'Univers de la que es descobriria
només amb la simple observació.
En
aquest sentit el ritual està estructurat i codificat de tal manera que conforma
un fil conductor, el qual no solament pot transmetre un missatge clar i senzill
general, sinó que pot activar mecanismes subconscients i inconscients que
generen un elevat sentit de la transcendència i del Gran Arquitecte de
l'Univers. És aquest un Ritu en el qual té una importància capital no només a
la Pràctica del Ritual sinó també a la seva assimilació espiritual, psicològica
i conceptual.
En
segon lloc, dins dels treballs de la Lògia es posa igualment èmfasi en les labors Maçòniques de tipus intel·lectual.
Els Treballs són presentats per escrit, en
una planxa o traçat i, una vegada llegits en la Tinguda, són tractats de forma
oral i col·loquial entre els germans. D'aquesta forma s'aconsegueix, a
través de les diferents apreciacions o opinions aportades, una percepció
profunda del tema tractat, amb el consegüent enriquiment i formació maçònica
que invariablement donarà els seus fruits en qualsevol àmbit o situació.
Història del Ritu Escocès Antic i Acceptat
Entre
el 6 i el 22 de setembre del 1875 es va reunir a Lausana (Suïssa) el Convent
Universal dels Suprems Consells del Ritu Escocès Antic i Acceptat (R. E. A. A.)
el qual va assentar definitivament les bases de funcionament i administratives
de les organitzacions maçòniques que practiquen aquest Ritu. Entre altres
aspectes transcendentals, per exemple, va establir la separació de
jurisdiccions entre la Francmaçoneria Simbòlica (la dels tres primers graus) i
la Francmaçoneria Filosòfica (graus quart al trenta-tres), posant fi a un dels
problemes més greus sorgits des de la constitució formal del R. E. A. A. al
començament del segle XIX. Aquest Convent es va cloure amb un Manifest i
Declaració de Principis que constitueix el text bàsic de totes les Obediències
del R. E. A. A. i que sintetitza no solament els objectius d’aquest Ritu, sinó
els ideals de tota la Francmaçoneria.
Objectius del Ritu
El
Maçó o Maçona rep, en els diversos graus de l’escocisme, una estimulació
intel·lectual i filosòfica que el permet penetrar en variats camps del
coneixement, i influir en la problemàtica de la cultura, de la moral i de la
ètica, amb la possibilitat de participar de forma conscient com a constructor
d’aquest món més equànime.
La metodologia de l’escocisme és
respectuosa amb el simbolisme iniciàtic del model maçònic ja establert,
desenvolupant un nombre addicional i variable d’alts graus que amplien la
simbologia mitjançant la incorporació de nous mites simbòlics. Es considera que
els seus ideals impliquen un programa de treball forjador d’harmonia, per tal
que el camí emprès porti a bon fi. Es conserva la tradició iniciàtica perquè es
creu que l’ésser humà és portador d’un complex i subtil bagatge espiritual que
necessita un temps i un espai per a orientar-se fins aconseguir una vertadera
consciència individual, passant pels diferents nivells simbolitzats per les
iniciacions de cada grau, com a parts d’un tot interrelacionat, el que és
l’essència de l’escocisme.
L’escocisme
té també com a objectiu afegir als seus graus superiors ingredients esotèrics,
és a dir, pertanyents a la Tradició iniciàtica les arrels de la qual s’endinsen
en la més rica història de les civilitzacions. La profunditat dels coneixements
als quals varen dedicar la seva preclara intel·ligència savis del llunyà
Orient, sirians, egipcis, perses i hebreus, haurien de constituir les columnes
bàsiques d’un edifici en l’interior del qual el Germà o Germana trobi també el
pensament i el mètode lògic dels filòsofs grecs i de tots aquells que fins avui
han continuat la recerca de la Veritat.